Egy radikális nézőpont az oktatásról 3. rész
Szabó Gábor
2022-10-19
Az első részben arról írtunk, hogy az
oktatásnak valamilyen tevékenységben kell(ene) végződnie. Vagyis akkor
beszélhetünk oktatásról, ha annak végeztével tudok csinálni valamit,
amit előtte nem tudtam. Elsajátítottam egy készséget. Újra
hangsúlyozzuk: az évszámok, a bauxitbányák, valamint a sápkóros üzbég
csillárfestők felsorolását nem tekintjük készségnek. Arról, hogy
szerintünk a XXI. század eleje leginkább milyen készségek elsajátítását
tenné szükségessé, a második részben írtunk. A téma lezárásaként pedig
nézzük meg, mi volna még nagyon is kívánatos az oktatás részéről így
2022 táján!
Tessék vigyázni, az ajtók záródnak! Ez a cikksorozatunk harmadik,
abbahagyó része. Azért nem befejező, mert ezt a témát (is) csak
abbahagyni lehet, befejezni nem.
A tanulók együttműködése
A tanulás önkéntes tevékenység.
Senkit nem lehet megtanítani semmire, hacsak ő maga nem működik közre
ebben. Az idomítás, a kondicionálás egy teljesen más dolog. Idomítani
lehet valakit akarata ellenére is. De biztosak vagyunk benne, hogy
jóérzésű emberek számára az idomítás nem opció. Akkor pedig marad az
önkéntesség.
Ma az oktatásban az egyik legnagyobb probléma, hogy a gyerekek egyre
nehezebben kezelhetők. Hogy miért, az egy összetett probléma.
Mindenképpen benne van az általánosan nem jó irányba változó családi
háttér (tisztelet a kivételnek), de benne van az informatikai eszközök
és az internet generálta nagyobb szabadságtudat is. Hogy melyik mennyire
jó vagy rossz, arról hosszan és külön lehetne értekezni. De akármi is a
véleményünk, nem változtat azon, hogy ez a helyzet.

Van
viszont valami, amire a többség nem gondol. A problémát nem önmagában
az okozza, hogy a gyerekek egyre nehezebben kezelhetőek. Hanem az, hogy a
pedagógusokat arra képezték/képezik ki, hogyan tudják kezelni a
maiaknál jóval kezelhetőbb gyerekeket. Magyarán, a pedagógusok felkészítése nem követi a megváltozott állapotokat.
Az emberek irányítása egy képesség. Ha egy adott csoportot nem tudok
megfelelő módon irányítani, azt magyarázhatom azzal, hogy nem elég
irányíthatóak. De nézhetném onnan is, hogy ahhoz a csoporthoz az én
irányítási képességem nem elégséges, fejlődnöm kellene ezen a téren.
Minél magasabb szinten vagyok képes irányítani, annál nehezebb esetekkel
is elboldogulok.
Csupa
nagybetűs rész következik! Ez még halványan sem a pedagógusok
kritikája. Ez annak a rendszernek a kritikája, amelyik a felkészítésüket
végzi. De ez nem elégedetlenkedős, fröcsögős kritika. Hidegvérű
ténymegállapítás. Egy problémás gyerek magasabb szintű irányítási
készséget igényel. Sok problémás gyerek még magasabbat. Vannak
pedagógusok, akiknek ez velük születetten, ösztönösen megy. De nem
indulhatunk ki belőlük. A többséget meg kell rá tanítani. Akár utólag
is. | | |
Az együttműködés alapja
Az együttműködés alapja az egyetértés. Olyan mértékig vagyok hajlandó együttműködni, amennyire egyetértek. Persze az
együttműködés elérésének van egy másik módja is. Az apátia. Ha valakit
apátiába tudok taszítani, az engedelmeskedni fog. Ez ugyan kényelmes, de
hosszabb távon senkinek nem válik hasznára. Egyetlen
nemzet sem képes profitálni azokból, akik azért engedelmeskednek, mert
képtelenek nem engedelmeskedni. Az erős nemzetet erős emberek alkotják.
Képesek gondolkodni, van véleményük és akkor működnek együtt, ha
egyetértenek valamivel. Vegyük észre: az ilyen emberek nehezebben
kezelhetőek, mint apatikus társaik. Ezért fontos annyira, hogy a
kívánatos cél nem a könnyen irányítható emberek, hanem a magas szintű
irányítási képesség.
A gyerekek annyira fognak tanulni, amennyire egyetértenek azzal, hogy tanulniuk kell.
Annyira fognak egyetérteni vele, amennyire azt érzik, hogy ez miattuk
van. Hogy az ő érdekeiket szolgálja. És akkor most jöjjön egy nagy,
kellően gusztustalan, visszataszító béka, amit le kéne nyelnünk. Az
előbb azt írtuk: érzik, hogy miattuk van. Az kevés, ha csak tudják.
Valójában, ha valamiről “tudom”, hogy miattam van, de nem érzem, akkor
nem hiszem el. Akiben most kétségek merültek fel, bátran idézzen fel
olyan emlékeket a gyerekkorából, amikor a szülei “az ő érdekében”
megállították vagy megakadályozták valamiben! Lehet, utólag rájöttünk,
hogy Anyának és Apának igaza volt. Na de ott és akkor…? Tegye fel a
kezét, aki nem volt tökéletesen meggyőződve arról, hogy a szülei nem
értik meg őt, hogy korlátoltak, maradiak, vaskalaposok! Pedig világosan
elmondták, hogy ami történik, a mi érdekünket szolgálja. Tudtuk. Csak
nem éreztük.
Az érzés a főnök
Tetszik, nem tetszik: ebben az ügyben az
érzés a főnök. A gyereknek nem elég “tudnia”, hogy a tanulás az ő
érdekeit szolgálja. Éreznie is kell. De miből fogja érezni? Ez valójában
nem bonyolult. Akkor érzem úgy, hogy valami rólam szól, ha azt érzem,
hogy fontos vagyok. És miből érzem azt, hogy fontos vagyok? Abból, hogy egyenrangú félként kezelnek. Abból, hogy fontos a véleményem, hogy fontosak a gondolataim. Abból, hogy fontosak a céljaim, a vágyaim.
Meggyőződésünk, hogy a XXI. század pedagógusainak sokkal többet kellene
kérdezniük. És most nem elsősorban a tananyag számonkérésére gondolunk.
Sokkal többet kellene kérdezniük a gyerekeket önmagukról. A
gondolataikról, a problémáikról, a félelmeikről. Sokkal többször kellene
kikérni és meghallgatni a véleményüket. Ebből éreznék, hogy valóban
fontosak.
Persze ehhez az (is) kell, hogy a tanterv
lehetőséget biztosítson erre. Amíg úgy kell végigvágtáznunk a
tananyagon, mint egy beszpídezett orrszarvú, addig ilyesmire esélyünk
sincs. Tulajdonképpen újra kell gondolnunk a teljes oktatási
rendszerünket.
A XXI. század társadalma technológiai szempontból meglehetősen sikeres.
Ami a civilizációs szempontokat illeti… itt jóval árnyaltabb a helyzet.
Teljes kudarcról nem beszélhetünk. Civilizációs válságról annál inkább.
És amikor egy társadalom annyi sebből vérzik, mint a miénk most, akkor
vissza kell hátrálni a kályháig. Ami az oktatás. A virágzó társadalmat az oktatás építi. Ha a társadalom nem virágzik, az oktatást kell újragondolnunk. Nagyon.